A new life a new journey

Assalamualaikum and hello everyone. as you all can see at the tittle above its about a new life and a new journey on 2017. and its march two o one seven okay guys. yeyy! its has been so long i did'nt updated my blog because now i am a working women and not a budak budak sekolah lagi. faham faham la ye. and i am so sorry kepada yang setia membaca corehan hati atau perjalanan hidup sy. so, lets start with our cerita i guess. hahah


its not 365
okay, i want to tell you something, did you miss the past? i mean your past that makes you happy and you really can't forget about it. anything about your past. just anything. now, izinkan aku membawa kamu semua ke dunia masa lalu mungkin pernah berlaku pada dirimu dan mungkin tidak atau mungkin bakal berlaku. wallhualam. first of all, your childhood of course. day by day you will getting older. and ibu bapa anda semua semestinya semakin tua, mungkin ada masi awet muda pada luaran tp jiwa mereka hati mereka semakin tua, maksudku hati dan jiwa tua itu ialah mereka mudah berkecil hati ataupun tersinggung sama kita. iyaaa, dulu waktu masih anak kecil, ibu bapa mungkin tak tersinggung sama perbuatan kita kerna kita masih budak budak yang ndak tahu yang mana satu benar dan yang mana satu salah..sewaktu aku kecil dahulu aku selalu ya kayak main kotor macam tanah, longkang, panjat pohon or apa apa pun yang kotor. yang pasti memang jijik iya biasa hidup anak kecil. kotor itu tolak ketepi yang penting bermain. aduhhhh, aku sangat merindukan waktu aku masih anak kecil kerna aku punya waktu untuk bermain dan aku tidak pikir apa pun pasal kerja, cinta, masalah dll kerna bagi aku duniaku hanya anak kecil, dan aku tidak kenal pun erti dunia yang sebenar.

sewaktu masih kecil, iyaaa kita tidak tahu tentang keadaan di luar, tentang susahnya hidup bila suda membesar, iyaaa. sememangnya bukan all the time susah but fikir positif yaa, Allah memberikan kesusahan pada kita kerna DIA mau uji kita, uji kemampuan kita kerna DIA tidak akan bagik ujian yang tidak mampu kita lakukan itu kerna Allah sayangkan kita. DIA mengingatkan pada kita bahawa kita di dunia ini hanya seorang yang sangat miskin di mata DIA. sedangkan DIA itu sangat sangat kaya dan wallahualam aku tidak tahu sebesar mana kaya nya DIA. kita lebih memerlukan dia kerna dia yang memberikan kita oxygen untuk bernafas, rezeki untuk hidup, mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan apa pun yang ada d dunia ini semuanya miliknya DIA. kita hanya hamba sekecil semut api atau kecil lagi dari bakteria. terlalu lalu kecil. 

dan apabila zaman kanak kanakmu suda berlalu, maka zaman itu merupakan zaman yang memang tidak dapat kita lupakan, apa kamu semua ingat bila kali pertama kakimu menjejak tanah? apa kamu ingat bila matamu terbuka melihat dunia yang sangat indah? apa kamu ingat perkataan pertama yang kamu ungkapkan pada orang tuamu? apa kamu ingat bagaimana peritnya ibu kamu mengandungkan kamu? apa kamu ingt bagaimana ayahmu mengazankan telingamu sewaktu masih kecil? atau apakah kamu ingat saat kamu membuka matamu, dan kamu melihat muka orang tua mu buat kali yang terakhir? tidak kan. kita sememangnya tidak akan tahu apa yang berlaku sewaktu tuh. kita cuma tahu apabila orang tua kita menceritakan kepada kita.

jiwa kanak kanak adalah jiwa suci kerna mereka just anak kecil yang perlu digosok perlahan lahan. perlu dibelai tapi jangan sampai mereka injak kita. yang pasti smemangnya perlu disayang. sekarang alu suda mula merasa bagaimana dunia ini. aku suda mula rasa penat, rasa kecewa, sakit, pedih bila berkaitan dengan cinta, dan marah bila masalah berlaku. aku suda mula merasa semua itu dan aku mula merasa yang aku rindu zaman kanak kanakku. rindu sangat sangat. di mana aku rindu luangkan masa dengan keluargaku dan tidak perlu sibuk bawa kerja balik rumah sampai cari penyakit. i really miss my childhood life. and sekarang dalam kepala nih asyik fikir pasal kerja sahaja. dan in shaa allah akan fikir tentang keluarga. sememangnya kita akan jadi seperti orang tua kita dan sekarang kita pula yang bakal merasa apa yang mereka rasa, bumi ini bulat dan berputar ke arah yang sama dan setiasa akan berputar tanpa henti. aku rasa aku punya topik ini suda melelat ke tempat lain. sampai sini saja coretan aku pada pagi ini. maaf percakapan ku campur campur. thank you ya. l

xoxo


Post a Comment
 
written by wawa su